Sverige

You are currently browsing the archive for the Sverige category.

Har vi fastnat i Malmö? Har livet med obegränsad tillgång på vatten och el gjort att vi inte vill tillbaka till båtlivet eller är det kanske så att vi föredrar regn och blåst istället för sol och värme?

Inte alls! Vi har tvärtom insett att det är ombord på en båt vi vill bo och därför har vi spenderat de två sista månaderna med att förbereda oss för ett permanent liv på böljan den blå. Vår lägenhet är nu klar för försäljning och på onsdag (den 31 augusti) flyger vi tillbaka till Mahon och vår kära Isola. Om du följer denna blogg och av någon anledning inte alls drömmer om ett liv på sjön kan vi rekommendera vår fantastiska lägenhet på Gamla Väster i Malmö:

http://bjurfors.se/Bostad/Skane/Malmo/Gamla-Vaster—Hjorttackegatan-8/

Ordningen är med andra ord återställd och snart börjar rapporteringen igen från Medelhavet.

P.s. Dessutom har det hänt spännande saker med min roman – men mer om detta senare …

1 864 km, så långt är det fågelvägen mellan Mahón på Menorca och Malmö. Igår tog vi flyget till Barcelona och därefter fortsatte vi till Köpenhamn. En sträcka som förra sommaren tog oss tre månader att avverka med båt klarades av på mindre än tre timmar! Jag vet att i princip alla som tar sig mellan Sverige och Spanien gör det med hjälp av jetmotorer, men om man spenderat över ett år i en farkost/bostad som under goda förhållanden kan framföras i en hastighet av så där en 10 km per timme, är det svårt att hänga med.

Men här är vi alltså nu – mitt i ett somrigt Malmö, utvilade efter en natt hos några av våra äldsta och bästa vänner: familjen Bogren i Limhamn. Senare idag ska vi ta oss de sista kilometrarna till vår lägenhet på Gamla Väster där vi för ett kort tag ska leva cityliv.

Varför detta tvära kast kan man fråga sig? Det enkla svaret är att vi helt enkelt har lite att fixa med på hemmaplan, dessutom lär Balearerna bli överhettat, både temperatur- och populationsmässigt i juli-augusti. Och så tänkte vi att om man nu ändå måste hem en sväng – varför inte göra det när vädret är som mest drägligt?

Bloggen kommer därför att se lite annorlunda ut den närmsta tiden, men var inte oroliga: vi åker snart tillbaka och fortsätter vår resa i Medelhavet.

Isola – just nu parkerad på land hos Pedro’s Boat Centre i Mahón

Utanför Menorcas sydöstra hörn ligger ön Illa de I’Aire. Ryktet säger att den är befolkad med en mycket ovanligt ödlesort som älskar tomater … Vi återkommer med en rapport.

Kvällsljus i vår sista ankringsvik innan Mahón: Cala Galdana

Där vi firade Midsommar festande på Ikeas matjessill

En del båtar har linjer som är svåra att se sig mätta på

Medan andra har rationaliserat bort allt vad linjer heter …

Frukost hemma hos Martin, Sussi, Matilda och Albin. Tusen tack för det varma välkomnandet!

Vilken avresa vi fick från Dockan! I ett väder värdigt Medelhavet gled vi ut från vår vinterplats och lyckades med konststycket att inte göra bort oss på årets första utläggning (heter det så?) Trots att vi hade haft vår avskedsfest ett tag innan dök det (av en slump) upp en massa välkända ansikten. Söder och hans dotter kom ombord och tog en sista bild på oss innan avfärden. Min gamla kollega och chef Clas Malmberg kom i sällskap med Per och det blev ett kärt återseende och avsked. Gunvor, som tillsammans med sin make Erik snart också ska bege sig mot Medelhavet i sin Nauticat, stod och vinkade på bryggan och en ny bekantskap, Lotta (ännu ett blivande långseglare) från den stolta skutan Ingeborg tog farväl av oss. Att det det dessutom var proppfullt på uteserveringen vi har legat bredvid hela vintern gjorde det inte sämre, en massa människor vi aldrig har sett förr vinkade åt oss när vi vinkade åt våra vänner.

Ett par minuter innan avfärd

Det blev motorgång i stiltje till Limhamn där vi gjorde vår sista svenska inhandling. På JF Marin köpte jag ett gäng filter och lite annat till vår nya motor. Andreas som alltid är lika hjälpsam och trevlig bjöd dessutom på två bränslefilter – Tack för det!

Mot Medelhavet!

Därefter tuffade vi vidare till Klagshamn och våra vänner Johan och Lina. Där har vi nu legat ett par dagar och fixat det sista. Det känns lite vemodigt att lämna dem eftersom vi har följts åt i våra förberedelser inför våra resor. Tillsammans jobbar de hårt för att bli klara med sin båt “Wild Rose” som de tänker lämna Sverige i till hösten för en liten tripp runt jorden.

Flitens lampa lyser över Lina och Johan

Camilla, som när en stor passion för att baka bröd, har testat ugnen och lyckades få till ett riktigt snyggt (och gott!) bröd. Det räckte och blev över till en frukost med Johan och Lina.

Första båtbaket

Dags för bingen, i morgon drar vi till Pølsens hemland!

« Older entries § Newer entries »

Adams förläggare

Collings-Förlag